pühapäev, 13. märts 2011

"Tähelepanu! Tegemist on ravimiga.." ehk reklaam Ameerika moodi

Reklaam ja selle tarbimine on Ameerika elu lahutamatu osa. Nii lahutamatu, et natuke on isegi imelik, et pole varem sellest lähemalt juttu teinud.

Reklaamid on siin Eesti omadest üsna erinevad. Esiteks on erinevad juba tooted, mida reklaamitakse: kui Eesti telereklaamid on tavaliselt majapidamisvahenditest, Prisma madalatest hindadest ja SMS laenudest, siis USA telerid näitavad reklaamipauside ajal (ja neid on palju!) peamiselt ravimi-, auto- ja digi-TV reklaame.

Huvitav erinevus siinsete ja Eesti ravimireklaamide vahel on see, et siin on ravimitootja kohustatud ravimi reklaamis kõik sageli esinevamad kõrvaltoimed reklaami jooksul üles lugema. Mõnikord paneb ikka mõtlema küll, kui naeratavate nägudega inimesed Sulle teleris meelde tuletavad, et "selle kaalu alandava ravimi üheks kõrvaltoimeks võib olla tugev sisemine verejooks". Näite tüüpilisest Ameerika ravimireklaamist leiate siit.

Samal teemal jätkates: üks asi, mida siinsed ravimitootjad väga osavalt ära kasutavad ja mida Eesti reklaamitööstus veel (minu arvates õnneks) avastanud pole, on hirmu jõud. Mis saakski panna inimest üht ravimit või mõnda protseduuri kohe ostma, kui mitte (surma-)hirm enda või mõne lähedase inimese pärast? Pikka aega näiteks ilutses ülikooli haigla nurga peal suur reklaamplakat tekstiga "Südameatakk võib olla nurga taga.", mis üritas pähe määrida üht kindlat diabeediravimit.

Järgmised kaks plakatit leidsin aga Newarki lennujaama ootepaviljonist.

"Are you the picture of health?" Vabas tõlkes "Kas oled terve kui purikas?"
All väiksemas kirjas: "Käärsoolevähk ja vähieelsed polüübid ei pruugi alati põhjustada vaegusi. Sa võid tunda ennast tervena ning mitte olla probleemist teadlik. Sõeluuring aitab avastada polüüpe enne, kui need vähiks arenevad. /.../ Pange ennast sõeluuringusse kirja!"

Arvatav reaktsioon reklaami lugejalt: "Nii-nii. Ah et seda vähki ei pruugigi kohe märgata. Hmm.. kõht on mul ikka aeg-ajalt kinni küll. Parem ikka vist testida."

TA ON PALJU HAIGEM KUI PAISTAB.
Sinu lapse tavaline külmetus ei pruugigi olla nii tavaline. See võib olla PI. Immuunsüsteemi rike, mis mõjutab igal aastal 10 miljonit inimest. Küsi meilt PI kohta telefonilt ...

Arvatav reaktsioon lugejalt: "Ah sa mait! Ta on ju tõesti kogu aeg haige! Ei no raudselt on see, oot, mis selle nimi nüüd oligi, ..., PI! Homne päev viin ta arsti juurde!"

See viimane on minu meelest ikka eriti õel näide sellest, kuidas midagi reklaamida. Kes siis ema või isana ei oleks mures oma lapse pärast? Võib-olla peitub siin ka lahendus mõistatusele, miks ameeriklased on tihti juba lapsest saadik erinevaid retseptiravimeid täis pumbatud. Igaüks võtab mingisugust retseptiravimit, olgu see siis depressiooni, tähelepanuhäirete, allergia või astma vastu.

Aga liigume edasi veidi rõõmsamatele teemadele. Tegelikult tahtsin ka üht-teist positiivset välja tuua. Nimelt meeldib mulle väga siinne "eetiline konsumerism", s.t. toodete (eriti toidukaupade) valimine lähtuvalt sellest, kas nende tootmisel on lähtutud eetilistest kaalutlustest. Näiteks sobivad siin Eestiski levinud Fair Trade kaubad (ennekõike kohv), aga ka kõiksugused "orgaanilised" tooted.

Üks reklaaminipp, mis mind väga hästi õnge võttis, pärineb Tropicana'lt. Tropicana müüb väga häid, aga kalleid mahlu (nt viljalihaga apelsinimahl, mis pole KUNAGI, nagu pakil kirjas, tehtud kontsentraadist). Terve eelmise aasta jooksul võis iga inimene, kes Tropicana mahla ostis, minna nende kodulehele ja toksida sisse pakilt leitud kood. Senini justkui nagu Coca-Cola kampaania... Aga erinevalt Coca-Cola kampaaniast ei loositud kõikide osalejate vahel välja vinget Galaxy yoyo't, vaid annetati kindel summa "Save the Rainforest" sihtasutusele. Summat ennast ei mainitud, see-eest aga teatas netileht Sulle, mitu ruutmeetrit vihmametsa Sa oma ostuga maharaiumisest päästsid! Minu eelmise aasta saak oli näiteks 157.8 ruutmeetrit! Iga kord, kui lehel uusi koode sisestasin, siis kasvas minu-nimeline puukene natuke pikemaks ja lopsakamaks. Nii et Largo, Marli, Dole ja teised - kõik vihmametsi päästma! Kohe ostan!

Kommentaare ei ole: